Affaldssortering
Vi vil gerne diskutere de nye regler for affaldssortering med Jer på vores kommende repræsentantskabsmøde den 3 juni 2023.
Til efteråret træder de nye regler for affaldssortering i kraft. Det rejser en række spørgsmål, som vi alle må tage stilling til, og som vi gerne vil diskutere med Jer på vores kommende repræsentantskabsmøde. I det følgende kommer nogle af de vigtigste spørgsmål.
Vi vil alle få 3 nye affaldsspande, således at hver parcel nu får i alt 4 skraldespande stående. I den forbindelse er der 3 forskellige løsningsmodeller, som vi bør overveje.
Hvis I vælger en af de tre nedenstående løsningsmodeller, er der en række ting I skal tage stilling til:
Stille frem løsningen:
-
Har I husket at udskrive tømningskalenderen?
-
Har I tilmeldt Jer SMS-ordningen?
-
Har I fundet den plads, hvor I vil have de spande stående, der ikke skal stilles frem næste gang?
-
Har I et fornuftigt sted at stille den spand, der er stillet frem, så den ikke kan forveksles med de spande, der ikke skal stilles frem?
Naboløsningen
-
Har I lavet en aftale med den nabo, I har valgt?
-
Har I lavet en aftale om, hvordan I deler spande, og hvordan det i øvrigt skal foregå?
-
Hvem af Jer skal stå for ordningen overfor kommunen, og har I meldt det til kommunen?
-
Har I styr på, hvad I gør, hvis der bliver problemer - fulde spande ets?
-
Har I bestemt Jer for, hvor de fælles spande skal stå, og dem der ikke er fælles?
Fællesløsningen
-
Har I lavet en aftale på en stikvej, om hvor I vil have de fælles spande?
-
Har I lavet en plads, der overholder kommunens krav?
-
Har I fået en godkendelse af pladsen fra kommunens affaldsteam?
Vælger I ikke en af de tre løsninger, skal I stille alle fire spande frem.
Andre spørgsmål er:
-
Har I fuldstændig styr på sorteringsvejledningen?
-
Hvis I udlejer Jeres hus - ved I så hvordan I sikrer, at lejer sorterer ordentligt, så spandene bliver tømt?
-
Hvis I bor i sommerhuset hele året, ved I da hvordan I kommer igennem den periode om vinteren, hvor tømningsfrekvensen er lavere?
-
Har I brug for piktogrammer til spandene, og ved I hvordan I får dem?
-
Har I brug for et mindre affaldssystem, således at en første sortering kan ske i selve husstanden?
Til Grundejerforeningen
• Er adgangsvejene for skraldebilerne, som de skal være?
-
Er der brug for flere oplysninger fra kommunen, og kan der oprettes en form for tovejskommunikation mellem kommunen og grundejerforeningen?
-
Skal der udvælges en tovholder, der kan stå for denne kommunikation?
-
Hvordan følges der op i grundejerforeningen på implementering af den nye ordning blandt
foreningens medlemmer? I kan læse mere i notat nedenfor
-
LINK l notatet Mvh Peter Beyer